Muzium & Galeri Tuanku Fauziah
Universiti Sains Malaysia mengucapkan
"Selamat Hari Gawai"
Kehidupan di Sarawak
Life in Sarawak (2000)
Ling Pik Koung
Seni Foto
20” x 13”
Koleksi MGTF USM
Ling Pik Koung dalam "Kehidupan di Sarawak" (2000) memperlihatkan pahlawan Iban berpakaian perang yang pada zaman moden ini pakaian itu menjadi lambang identiti budaya. Tanjak yang berbulu, anak baju kulit, cawat, parang, sumpit dan perisai yang dihias dengan corak burung enggang dicerahkan oleh satu sumber cahaya dengan latar belakang yang gelap. Pahlawan bergaya dalam gaya pentasan dengan lututnya terangkat seakan mahu bertarung satu lawan satu. Gaya ini ialah sebahagian daripada tarian yang dikoreograf. Garis yang memisahkan tarian untuk menghibur dan kaki tangan badan yang bersedia untuk menyerang adalah kabur.
.
"Life in Sarawak" (2000) by Ling Pik Koung portrays an Iban warrior in a battle regalia which in these modern times serves as a cultural identity. The feathery headgear, the leather vest, the loin cloth, the parang, the blow pipe and the shield with stylized hornbill patterns repeated in pairs are highlighted by a single spotlight, with a dark background. The figure strikes a theatrical pose with one knee raised as part of the elaborate gestures in a real one-to-one combat. Such posturing is often adapted to the stage where bodily movements are choreographed. The line between a dance performed to entertain and the limbs set ready to strike is thus blurred.
.
(Dari Lombong Bijih Ke Sinar Suria, ms 78)
#MGTFBe
#MGTFBelas
#BELASkoleksiMGTFUSM
#harigawai
f • Mgtf Usm
t • 04-653 3261/4789/4788
f • 04-656 3531
e • mgtfusm@gmail.com
i • www.instagram.com/mgtf
Universiti Sains Malaysia mengucapkan
"Selamat Hari Gawai"
Kehidupan di Sarawak
Life in Sarawak (2000)
Ling Pik Koung
Seni Foto
20” x 13”
Koleksi MGTF USM
Ling Pik Koung dalam "Kehidupan di Sarawak" (2000) memperlihatkan pahlawan Iban berpakaian perang yang pada zaman moden ini pakaian itu menjadi lambang identiti budaya. Tanjak yang berbulu, anak baju kulit, cawat, parang, sumpit dan perisai yang dihias dengan corak burung enggang dicerahkan oleh satu sumber cahaya dengan latar belakang yang gelap. Pahlawan bergaya dalam gaya pentasan dengan lututnya terangkat seakan mahu bertarung satu lawan satu. Gaya ini ialah sebahagian daripada tarian yang dikoreograf. Garis yang memisahkan tarian untuk menghibur dan kaki tangan badan yang bersedia untuk menyerang adalah kabur.
.
"Life in Sarawak" (2000) by Ling Pik Koung portrays an Iban warrior in a battle regalia which in these modern times serves as a cultural identity. The feathery headgear, the leather vest, the loin cloth, the parang, the blow pipe and the shield with stylized hornbill patterns repeated in pairs are highlighted by a single spotlight, with a dark background. The figure strikes a theatrical pose with one knee raised as part of the elaborate gestures in a real one-to-one combat. Such posturing is often adapted to the stage where bodily movements are choreographed. The line between a dance performed to entertain and the limbs set ready to strike is thus blurred.
.
(Dari Lombong Bijih Ke Sinar Suria, ms 78)
#MGTFBe
#MGTFBelas
#BELASkoleksiMGTFUSM
#harigawai
f • Mgtf Usm
t • 04-653 3261/4789/4788
f • 04-656 3531
e • mgtfusm@gmail.com
i • www.instagram.com/mgtf
Tiada ulasan:
Catat Ulasan