Isnin, 14 Jun 2010



From 'The Tin Mines' to 'The Rays of sun'/ Dari 'Lombong Bijih' ke 'Sinar Suria': Karya-Karya Pilihan daripada koleksi Seni Halus USM, Zakaria Ali.

We are pleased to present to you our latest publication.

We would be pleased if you could help promote this new publication among your colleagues and students. This book is currently on sale at RM189.00 per copy (excluding postal charges), at USM Press and Koperasi Kedai Buku USM.

You may also purchase the book online from our distributors (at their own rates). It is now available at the following websites: www.bukumalaysia.com,www.e-kedai.net and www.mph.com.my or just contact us at this 04-653 4788 (MissLaila / Fina) / 2137 (Mr. Adlan / Aziz) for special discount.

THE BOOK'S SYNOPSIS

From ' The Tin Mines' to ' The Rays of Sun' features 74 pieces of visual art from USM Fine Art Collection. These selected works are part of a significant knowledge repository within the context of visual art history in Malaysia. Readers are invited to appreciate the reflections of form and soul by both the local and international artists in this collection. These artists have been persistent in documenting material expression and spritual journey of humans, society and their environment for us to contemplate.

Isnin, 17 Mei 2010

Menikmati & merasai

Sekitar wajah Karnival Bestari Sains & Seni 2010













Karnival Bestari Sains & Seni merupakan sebuah acara tahunan Muzium & Galeri Tuanku Fauziah (MGTF) yang telah dimulakan sejak tahun 2008. Tahun ini merupakan kali ketiga program Karnival ini diadakan. Ianya merupakan sebahagian dari usaha MGTF mendekatkan diri dengan masyarakat terutama sekali jiran atau komuniti terdekat menerusi aktiviti memperkayakan ilmu pengetahuan sains dan apresiasi seni, budaya dan warisan dalam bentuk yang interaktif, menyeronokkan, menguja dan menghiburkan. Program Karnival ini menjadi kemuncak kepada sebuah lagi program MGTF yang dinamakan Titian-Kreatif yang telah kami mulakan sejak dari tahun 2006.

Titian-Kreatif sebagai prelude kepada Karnival Bestari, melibatkan pelbagai jenis aktiviti memasyarakatkan ilmu sains dan seni menerusi unit atau pasukan bergerak MGTF yang telah merantau ke pelbagai lokasi di Pulau Pinang, Kedah, Perak, Kuala Lumpur, Melaka, Terengganu, Johor dan Sarawak. Kami telah membuat program di kampong, gedung membeli-belah, pasar malam, hotel, tepian pantai, sekolah, rumah anak yatim dan juga masjid. Menerusi Titian-Kreatif dan Karnival Bestari, MGTF dapat membina rangkaian perhubungan serta kerjasama dengan pelbagai individu, NGO, perkumpulan, pertubuhan, agensi kerajaan dan swasta, kedutaan, sekolah, IPTA/S yang sama-sama berkongsi iltizam dalam melestarikan warisan sains, teknologi, seni dan budaya untuk hari ini dan masa depan.

Program Karnival ini diisi dengan pelbagai aktiviti yang padat dan bermanfaat untuk pengunjung yang kami kasihi, termasuklah pameran, persembahan budaya, demonstrasi sains, tayangan, bengkel dan pertandingan. Ianya boleh ditamsilkan sebagai bingkisan penghargaan dari kami kepada pengunjung yang kami muliakan, termasuk pelbagai pihak yang telah berkerjasama dengan kami dalam memikul amanah membina profil sebuah masyarakat lestari yang cintakan ilmu.

Menerusi Karnival ini, kami berharap dapat mendekatkan diri dengan pelanggan kami, terutama sekali golongan pelajar. Pada tahun 2009 yang lepas, golongan pelajar sekolah menengah merupakan kategori pengunjung yang paling ramai melawat MGTF yaitu seramai 20923 orang, diikuti oleh penuntut IPTA/S termasuk USM seramai 9719, pelajar sekolah rendah seramai 8945, kategori pelawat berkeluarga seramai 5628 dan kanak-kanak tadika seramai 3135 orang. Atas kerjasama dan sokongan pelbagai pihak, termasuk pihak media massa, pengunjung MGTF telah meningkat hampir dua kali ganda dari seramai 35,433 pada tahun 2008 kepada 61,805 pada tahun 2009. Kami berharap, MGTF akan terus dilawati oleh lebih ramai pengunjung agar segala kemudahan, khazanah dan manfaat yang terkandung di dalamnya dapat dinikmati oleh seluruh golongan masyarakat 1Malaysia tercinta.

Sudah tentulah, kuantiti pengunjung bukan satu-satunya kayu penyukat terhadap kecemerlangan sesebuah muzium. Malah jumlah pengunjung MGTF yang disebutkan tadi jauh lebih kecil jika dibandingkan dengan muzium-muzium peringkat negeri dan nasional yang lain. Sebaliknya, kualiti atau pengalaman lawatan itu juga haruslah diambil kira. Atas dasar ini, kami sentiasa membuat kajian, tinjauan, dan langkah-langkah penambah-baikan serta transformasi yang komprehensif terhadap MGTF dalam usaha untuk menjamin kualiti kunjungan yang bermakna.

Karnival ini merupakan satu pentas transformatif untuk kami mencetuskan minat dikalangan pengunjung kami, terutama pengunjung muda, untuk melibatkan diri secara proaktif dengan pelbagai bidang sains dan seni menerusi aktiviti pembelajaran dan pengajaran tidak formal yang organik, interaktif, bersifat keterangkuman, menggalak penyertaan, menguja dan menghiburkan. Beberapa kaedah baru yang lebih modular telah kami terokai untuk menyediakan ruang bagi para pengunjung menimba pengalaman pembelajaran yang menyeronokkan dan bermakna. Ini diharap dapat mengubah persepsi atau tanggapan negatif terhadap muzium dan galeri yang lazimnya dianggap sebagai lokasi elit untuk golongan tertentu sahaja, ataupun sebagai tempat menyimpan barang-barang purba dan lama yang tidak relevan dengan masa kini, atau bagi segelintir orang, tempat menyimpan hantu.

Karnival ini diharap dapat mengubah persepsi negatif ini, dan membentuk persepsi baru yang lebih segar yang melihat muzium & galeri dengan rasa kepunyaan, sebagai pusat pembelajaran dan penyelidikan yang mesra-pengunjung serta holistik. Untuk tujuan ini, selain dari mengejar atau dikejar pencapaian yang boleh diukur dengan geraf, indeks atau carta, kami juga menumpukan perhatian kepada pembangunan nilai, lebih dari bentuk. Ini termasuklah penumpuan kepada aspek-aspek warisan tidak ketara atau intangible heritage, juga aspek kelestarian rohani seperti kecintaan terhadap kedua-dua bidang sains dan seni, menghargai sejarah dan warisan seni budaya disamping menghormati kepelbagaian budaya, bersemangat untuk mencipta sesuatu yang baru dan bermanfaat dari segi penemuan sains dan rekabentuk teknologi, sikap bertolak-ansur dan berbaik-sangka, perkongsian atau sinergi, kerja berpasukan, inovatif dan kreatif. Untuk tujuan pembangunan nilai-nilai kualitatif dan ‘intangible’ ini, kami menyediakan pelbagai aktiviti yang merentas bukan saja disiplin sains dan seni, otak kiri dan kanan, tetapi juga merentas dimensi, atau transdimensi. Pembangunan sahsiah manusia seperti yang kita tahu, perlu mengambil kira dimensi batin (fikiran, perasaan) dan zahir (jasad dan bentuk) agar kita dapat membina profil masyarakat yang lebih seimbang dan cemerlang.
Karnival ini diharap dapat menjadikan suara dan perspektif masyarakat umum, terutama sekali orang muda sebagai sebahagian dari usaha memperkayakan interpretasi terhadap kandungan koleksi mahupun apa saja bahan simpanan, bahan penyelidikan, pameran dan penerbitan yang terkandung di dalam MGTF ini. Ini dapat mengelakkan MGTF dari menjadi jumud, beku, tepu, statik, terpasung oleh birokrasi, sukar berubah atau susah membuat transformasi hingga menjadi tidak relevan dengan perubahan zaman. Kami berharap Karnival ini, dengan doa, harapan dan sokongan anda sekelian, akan menjadi acara tahunan milik dan manfaat bersama antara USM dengan komuniti sekelilingnya.
Karnival ini juga memperjelaskan lagi pendekatan kami yang berpusatkan-pengunjung dan berpaksikan Yang Maha Esa. Malah, ia memberikan kami peluang untuk membuat kajian dan penyelidikan tentang pelbagai aspek pengunjung baik dari segi profailnya, sikap, tingkah-laku, persepsi, selera, pilihan, kesedaran jenama, malah dari segi pemasaran, promosi dan juga rekabentuk pameran. Kajian ini pula membolehkan kami memperbaiki diri agar dapat memberikan perkhidmatan yang lebih baik untuk pengunjung dan pelanggan yang kami hormati.


Reflecting Upon The Spirit of SusCos

SusCos through U.Smart MGTF is a pioneering effort to initiate transformative, explorative and trans-disciplinary ventures in the use of immersive and interactive new media technology as an engaging and sustainable means of creative expression. It will hopefully spark and encourage further research, experiment, exploration, fusion, production and engaging presentation of exciting creative projects by innovative individuals or groups in both the arts and sciences. It is an extension of USM’s transformative shift of mind-set from the “current ‘industry-factory’ metaphor to that of a ‘sustainability’ perspective or a ‘garden’ metaphor”. SusCos echoes USM’s commitment in operating as “the ‘garden’ to nurture the ‘flowering of the mind’, metaphorically speaking”(Dzulkifli Abdul Razak 2010).

SusCos will hopefully assist creative and innovative individuals to design collaborative media projects that will engage various Malaysian and international communities in a much more organic and meaningful way. Since MGTF USM is a public institution, everyone who engages with it is taken as a V.I.P. It is therefore imperative that MGTF USM serves as an interdependent converging site for its dearest stakeholders – creative individuals in various creative fields with the general public at large, especially schoolchildren. MGTF USM believes in focusing, imagining and creating the future now!

For the past few years, MGTF USM has been a melting pot of dedicated individuals and experts from various fields, all working together in engaging the general public with the various dimensions of the arts and sciences. For example, creative team at MGTF USM has worked with USM’s physicist, Dr. Chong Hon Yew in engaging with Malaysians from all walks of life and backgrounds with the fascinating world of astronomy. SusCos will hopefully extend such an art & science collaboration.
SusCos’s epitomizes USM’s continuous rejuvenation and transformative mode, especially in charting new territories, advocating sustainability and shifting from defunct paradigm. SusCos employs principles such as portability, audience-centered, people-defined, choice, modularity, inter-dependence, contextual, non-linear, interactivity, simultaneity, multiplicity, connectivity, flexibility, convergence, trans-disciplinary and many more. These principles are not only complimentary to and intrinsically inherent in Malaysia and Southeast Asia’s very own trans-disciplinary and multi-cultural heritage, they are also fundamental in providing an elemental shift of consciousness for contemporary creative art practices in the region. It also “calls for the redefining of the mismatch in our current higher education ideals as we take a leaf from Eastern wisdom which declares that ‘learning is about being and not about having’ as articulated by Confucius, or that of Islam that regards knowledge as a source to not only create material wealth, but also to create spiritual well-being”(Dzulkifli Abdul Razak 2010).

MGTF USM believes that sustainability starts from the very essence of our own consciousness, our mind, always in a state of awareness, always in presence, always in the ‘now’, always in the state of ‘being’, thus our tag “BEyond seeINg”
“The ‘garden’metaphor reinforces the fact that knowledge is diversity in unity and transcends what meets the eye. The term ‘tree of knowledge’ in fact is an ancient one that mirrors on the ‘oneness’of knowledge in a very interconnected way, at least at the philosophical level. It is all-encompassing and marks the convergence of meaning both in the tangible sense as well as in the intangible sense – the later is often being marginalised”(Dzulkifli Abdul Razak 2010).

Several preliminary steps have been initiated to further facilitate the series, including reviews of many studies on the human brain and mind as well as consciousness. In reviewing, MGTF also returns to its own diverse collections of traditional arts. MGTF has been engaging in a process re-discovering USM’s very own trans-disciplinary and multi-cultural heritage by reframing its diverse collections through its own converging lenses, rather than the typical reductionist lenses of the ‘machine-age’ and ‘industry-factory’ paradigm. In reframing the collections through Malaysia’s own socio-cultural, philosophical and cosmological perspectives, we may rejuvenate her rich heritage and reinforce the garden metaphor.

In addition to reframing, MGTF USM has also been engaged in audience research and surveys of various exhibition technologies, including new projection systems such as holography, 3D video mapping, motion tracking and many more. SusCos through U.SMart MGTF is also working on the up and coming MJVAX II (Malaysia-Japan Video Art Exchange Project) to be held at the National Art Gallery of Malaysia this coming July 2010. Several visual artists, known for their explorative tendency and use of video and media technology, have been invited to screen their work through SusCos system. The invitation will eventually extend to creative individuals from other fields, including from the sciences. MGTF USM is also planning to bring SusCos and Malaysian creative individuals to international platforms in the near future.
We at MGTF USM believe that everything is connected and nothing can stand proudly alone on its own. We see ‘success’ beyond mere tangible achievements that can only be quantified on a graph or chart. Instead, we cherish intangible values that include friendship, tolerance, interdependency, care, respect and most importantly love.

In ensuring a sustainable ‘tomorrow’, we also feel that the world ‘today’ is in dire needs for abundance of love and friendship more than anything else.
Through SusCos, we look forward to sustaining such abundance with you in 2010 and beyond.

Synopsis of Video Art
“Aku Naik Saksi (I Bear Witness)”
2010, DVD, 15 min.

This piece is based on syahadah or the proclamation and affirmation of faith in Islam. In such affirmation, one bears witness that “there is no god, but Allah.” The utterance of syahadah is fundamental in Islamic Tauhid. Tauhid essentially implies ‘making one” as embodied by Surahtul Al-Ikhlas. It also signifies the ‘oneness’ of knowledge.

Through Tauhid, one becomes aware of one’s state of mind (quantum energy) and able to return to the abode of peace or spiritual well-being. Such energy is sustained through the principles of interdependency, synchronicity and connectivity instead of fragmentation and chaos. Through zikr (repeated invocation of selected Quranic verses) one can learn to stabilize and silent one’s mind to reach a purer and higher state of consciousness (energy).

The video is presented through a series of ‘dissolve-in’ natural images of atoms, molecules, water, human fetus, domes, sun rays, satellite images, planets, stars, and galaxies in a rotational manner. The visuals are accompanied by recitation of certain verses from the Quran with heartbeats and breathing to provide rhythmic constant.

The mood is meditative and contemplative. It is meant to heal, dissipating toxic mind, fragmented thoughts and stained emotion, whilst synchronizing the mind, body and soul. It is also meant to heighten one’s state of awareness (to bear witness of one’s own mind and emotion). In a laying down position, with one’s backbone flat on the floor, one is invited to submit her/his ego (the small ‘i’) and bear witness of a greater intangible and universal force that is inherently vibrating within one’s higher form of consciousness.

Syahadah is pertinent in the light of current polemics surrounding the use of the word ‘Allah’. Perhaps such polemics may provide ample opportunity for better appreciation, deeper understanding, internalizing, living and manifestation of syahadah for everyone. Instead of poisoning, one should look at everything as a blessing and healing

visit www.youtube.com/user/MGTFusm for cosmodome video clip

Selasa, 6 April 2010

Hijab Seorang Artis

Gabungan karya-karya catan dan instalasi video mutakhir oleh Hasnul Jamal Saidon










Rabu, 31 Mac 2010



19/4/2010 – 15/5/2010

GALERI GALLERY ADIWARNA
PUSAT PENGAJIAN SENI, USM
SCHOOL OF THE ARTS, USM
Universiti Sains Malaysia, 11800 Pulau Pinang
T 604 657 7888 F 604 656 0461
www.usm.my

INTRODUCTION

Since it was founded in 1972, the Japan Foundation has been carrying out cultural exchange programs with the purpose of deepening mutual understanding between Japan and other countries. We are actively involved in the exhibition of Japanese art, coordinating the Japanese segment of international exhibitions such as the Venice Beinnale and the Sao Paulo Biennial. We also organize exhibitions of both traditional and contemporary Japanese art in cooperation with art museums around the world.

In parallel with these activities, we organize many touring exhibitions that go to locations throughout the world. The content of these traveling exhibitions is wide-ranging, from prints, posters, and crafts to Japanese dolls, and traditional toys. At present, there are some twenty of these exhibitions traveling throughout the world at museums and cultural institutions as well as Japanese embassies and the overseas offices of the Japan Foundation.

This traveling exhibition, “Japanese Design Today 100,” is a selection of approximately 100 of the finest examples of Japanese design created between the 1990s and the present, focusing on products used in everyday life. Another 13 objects of modern design are included from the early postwar years (mainly from the fifties) to show the origin of today’s design.

The design of household products acts as a mirror, reflecting the life of our society and the personal lifestyles of individuals. These designs give a vivid picture of the hopes and dreams of the people who use the products as well as the designers and corporations who create them. We hope that this exhibition will increase visitors’ knowledge of the recent trends and features of Japanese design and at the same time give them insights into the nature of today’s Japanese culture.

We would like to express our appreciation for the extensive assistance provided by corporations and designers in preparing this exhibition and the effort made by the selection committee. We would also like to thank all of the other individuals and organizations who helped make this exhibition a reality.

---The Japan Foundation

Isnin, 29 Mac 2010



H I J A B S E O R A N G P E L U K I S
* V E I L O F A N A R T I S T

Gabungan karya-karya catan dan instalasi video mutakhir oleh * A fusion of recent paintings and video installation by

H A S N U L J S A I D O N


SINOPSIS

“Hijab Seorang Pelukis” (HSP) merupakan sebuah pameran solo hasil karya-karya catan dan instalasi video mutakhir oleh pengkarya multi-dimensi negara, Hasnul J Saidon. Hasnul, yang menerima anugerah Karyawan Seni Negara bagi kategori seni tampak (karyawan multi-dimensi) dari Kerajaan Malaysia pada tahun lepas (2009), telah diberi penghormatan oleh Balai Seni Lukis Pulau Pinang untuk mengadakan pameran solonya bertempat di premis Balai Seni di Dewan Sri Pinang dari 1 hingga 30 April 2010.

Ini merupakan pameran solo Hasnul yang ke tujuh sejak beliau berkecimpung dalam arena seni rupa pada tahun 1987. Selain dari bidang seni catan, Hasnul lebih dikenali diperingkat Kebangsaan dan antarabangsa menerusi sumbangannya dalam bidang seni elektronik . Hasil-hasil kajian, penulisan dan pengkaryaan beliau sejak lewat 1990an telah mencetus kepekaan baru terhadap potensi teknologi video dan media baru dalam amalan seni rupa Malaysia dan serantau. Kegiatan pengkaryaan beliau yang bersifat multi-dimensi meliputi pelbagai cabang seni seperti seni catan, lukisan, cetakan digital, seni video, media baru, rekabentuk, gubahan lagu dan teater. Kegiatan beliau juga dipacu oleh peranan dan pengalaman sebagai seorang ahli akademik, kurator, penulis, penyunting, pensyarah di Pusat Pengajian Seni, Universiti Sains Malaysia (USM) dan kini Pengarah Muzium & Galeri Tuanku Fauziah (MGTF), USM.

HSP merupakan kesinambungan dari tema karya-karya beliau terdahulu yang berkaitan dengan isu jati diri budaya, krisis representasi dan makna diri dalam kancah globalisasi, ledakan teknologi maklumat dan ekonomi pasaran bebas. Menerusi karya-karya terbaru yang lebih meditatif, Hasnul cuba memecah dikotomi, dualisme dan ilusi pemisahan antara yang tampak dengan yang ghaib, atau antara subjek yang melihat dengan objek yang dilihat. Beliau mengusulkan bahawa apa yang boleh dicerap secara zahir itu sebenarnya datang dari yang batin. Apa yang difikir dan dirasa menentukan apa yang dilihat. Beliau juga mengusulkan bahawa apabila kita melihat sebuah karya, kita sebenarnya melihat diri kita sendiri. Apabila tabir hijab dapat dibuka, apa yang dilihat bukanlah lagi merupakan kehadiran sebuah catan dan pelukisnya, akan tetapi kehadiran penonton sebagai insan yang melihat dan yang membuat penilaian.